Haber Ekonomi


Haberler > Yenilenebilir Başlıkları

Yeşil Hidrojen, Sanayideki Enerji Dönüşümünün Anahtarı

Güncelleme :21.10.2024

Teksis İleri Teknolojiler Genel Müdürü Hüseyin Devrim: “Yeşil Hidrojen Enerji Değil, Küresel Bir İhtiyaç”

Türkiye’nin yenilenebilir ve temiz enerji kaynakları arasında çok büyük potansiyeli olduğu Yeşil Hidrojen üretimi için gereken elektrolizör yatırımları, ilgili mevzuatın oluşmasını bekliyor.  Yeşil Hidrojen, 1 Ocak 2026 tarihinde yürürlüğe girecek Sınırda Karbon Düzenleme Mekanizması (SKDM) öncesinde enerji yoğun sektörlerin karbon emisyonlarını  azaltmak için de kritik bir önem taşıyor. 

Türkiye’de bu alanda uzmanlaşan şirketlerin başında gelen TEKSİS İleri Teknojiler’in Genel Müdürü Hüseyin Devrim; Türkiye’nin Yeşil Hidrojen üretimine odaklanan bir ekosistemi daha fazla zaman kaybetmeden oluşturması gerektiğine işaret ederek, gelişmiş ülkelerde bu alandaki yatırımların baş döndürücü hızla ilerlediğini belirtti. 

 BUGÜNKÜ ÜRETİM 2030’DA 5 KATINA ÇIKACAK

 İzmir’de düzenlenen Temiz Enerji Zirvesi kapsamındaki “Yeşil Hidrojen Mümkün mü?” başlıklı oturumda konuşan Devrim, bu ivmenin temelinde elektrolizör yatırımlarının geldiğine dikkat çekerek, “Dünyada geçen yıl tüketilen Hidrojen’in sadece yüzde 4’ü Yeşil Hidrojen’den oluşuyor. 520 Gigavat’a (GW) ulaşan global elektroliz kapasitesi ile Yeşil Hidrojen üretimi büyük ivme ile artıyor. 2030 yılında, bugünkü üretimin beş katına ulaşılması öngörülüyor. Bu, güneş enerjisinin en hızlı genişleme aşamalarında yaşadığı büyümenin bile çok üzerindedir.” dedi. 

Uluslararası Enerji Ajansı’nın (IEA) öngörülerinde, yenilenebilir elektrikten üretilen düşük emisyonlu yeşil hidrojen üretim maliyetinin 2030 yılına kadar bugünkü değerin yarısına düşeceğinin görüldüğü bilgisini veren Hüseyin Devrim, şu değerlendirmeyi yaptı: 

 YOL HARİTASI TAMAM, MEVZUAT YOK

 “Enerji ve Tabii Kaynaklar Bakanlığı tarafından açıklanan Türkiye Hidrojen Teknolojileri Stratejisi ve Yol Haritası’na göre ülkemizin elektrolizör kapasitesinin 2030 yılında 2 GW, 2035 yılında ise 5 GW’a ulaşması hedefleniyor. Bu hedeflerimiz potansiyelimizin çok altında olsa da, kamu otoritesinin bunu tüm dünyaya ilan etmesini memnuniyetle karşıladık. Ancak iki yıldır bir mevzuat düzenlemesi yapamadık. 

 Buna karşılık geçen iki yıl, dünyanın büyük bir hızla yol aldığı dönem olarak geride kaldı. Yeşil Hidrojen’i bir enerji türü olarak değil, küresel bir ihtiyaç olarak görmemiz ve üretimden nihai kullanıma kadar tüm değer zincirine eş zamanlı yatırım yapmamız gerekiyor. Üretime, taşımaya, dağıtıma, boru hatlarına, nihai kullanıma, hidrojenle çalışan araçlara, dolum istasyonlarına ve onların altyapılarına yatırım gerekiyor. Bunun adı bir endüstriyel dönüşümdür. Hidrojen kullanan sektörlerde bu dönüşüm gerçekleşecek. Bu bağlamda, karbonsuzlaşma hedeflerine ulaşmak için elektrifikasyonla başaramadığımız dönüşümü bu alanda gerçekleştirmemiz gerekiyor. Endüstriyi bir an önce dönüştürmeliyiz.  Dağıtım ve iletimdeki altyapı eksikliği nedeniyle yerinde üretim yapmamız kaçınılmaz, başka şansımız yok. Türkiye’nin bugün uzak bir hayal gibi görünen enerji ihraç eden ülke olmasının tek anahtarı yeşil hidrojendedir.”

 HİDROJEN DOLUM İSTASYONLARININ  SAYISI ARTIYOR

 Türk sanayisinde 1 Ocak 2026’da yürürlüğe girecek Sınırda Karbon Düzenlemesi Mekanizması’ndan (SKDM) öncelikli etkilenecek rafineri, petrokimya, demir çelik, cam, çimento, gübre gibi yoğun enerji tüketen sektörlerin bir kısmının hidrojen de tükettiğini hatırlatan TEKSİS Genel Müdürü Hüseyin Devrim, bu tüketimin Yeşil Hidrojen olması halinde sektörlerin SKDM sürecine tamamen hazır gireceği görüşünü savundu. 

Küresel ölçekteki elektrolizör talebinin 2050 yılına kadar 5 bin GW seviyesine ulaşacağını sözlerine ekleyen Hüseyin Devrim, bu talebin sadece bin 500 GW seviyesinde karşılanacağını, arz tarafında ise 3 bin 500 GW’lık dev bir açık oluşacağını kaydetti.

Otomotiv sektöründe küresel ölçekte hidrojen kullanımında katlamalı artışlar yaşandığını vurgulayan Devrim, 2023 sonunda dünya genelinde 1063’e ulaşan hidrojen dolum istasyonlarının üçte birinden fazlasının Avrupa ülkelerinde bulunduğunu söyledi. 

Bu haber 1595 kere okunmuştur.
En Son Eklenen Başlıklar
IVECO’dan Kışa Özel Bakım Fırsatı: Ücretsiz Check-Up ve Tüm Modellerde İndirim... 02.12.2025
BOTAŞ, Silivri'deki tesisinde kontrollü gaz çıkışı ve yanma işlemi yapıldığını bildirdi... 02.12.2025
Shell Türkiye, Engelsiz Yaşam Vizyonuyla Hayatın Her Alanında Eşitlik ve Kapsayıcılık İçin Çalışıyor... 02.12.2025
Platinum Rent, Çözüm Ortağınız!... 02.12.2025
CDA Lojistik Üst Yönetimine Transfer... 02.12.2025
Goodyear, Avrupa genelinde kış lastiği performansında zirveye yerleşti... 02.12.2025
Yeni Citroën Ë-C3 Aircross’un “Uzun Menzil” Versiyonu Türkiye’de!... 02.12.2025
FIAT Professional’dan Büyük Bir Adım Daha!... 02.12.2025
ZF Aftermarket, Lemförder Markası ile Cam Kaldırma Krikolarını Pazara Sunuyor... 02.12.2025
Mercedes-Benz Vito Mixto modeli yeniden Türkiye’de... 02.12.2025
UND, Albayrak Grubu ve KTZ Arasında Mutabakat Zaptı İmzalandı... 02.12.2025
Rosatom Mısır'daki El Dabaa NGS’ye Ekipman Sevk Etmeye Devam Ediyor... 02.12.2025
Türkiye Pakistan'da petrol ve doğal gaz arayacak... 02.12.2025
Hizmet İhracatının Şampiyonu Yine Mars Logistics... 02.12.2025
Otomobil ve hafif ticari araç pazarı ocak-kasım döneminde yüzde 10,16 büyüdü... 02.12.2025
Elektrik santrallerine 1,4 milyar liralık kapasite mekanizması desteği... 02.12.2025
Allison donanımlı Isuzu Novociti Life midibüsler, Siirt yollarında fark yaratıyor... 02.12.2025

 

 

 

 
 
 
 

Copyright © 2015 - Tüm hakları saklıdır. EKONOMİ YAYINCILIK PAZR.SN.VE TİC.LTD.ŞTİ.