Haberler > Akaryakıt Başlıkları
Kaçak akaryakıt için denizlere bakılmalı Güncelleme :03.04.2014 *Ergaz Genel Müdürü Ebubekir Yağız, Türkiye enerji sektöründe yarım asra yaklaşan tecrübelerinin bulunduğunu ve zaman zaman sektörün büyümesinin sekteye uğradığını söyledi. Kaçak akaryakıta sıkı takibin dürüst satıcıların önünü açtığını ifade eden Yağız, ÖTV’nin kademeli düşürülmesiyle vergi kaybının önlenebileceğini belirtti. Yağız, Bluepet yakıt istasyonları için hedeflenen bayi sayıyısını piyasa şartlarına göre revize ettiklerini ve yıl sonunda 50 bayiye ulaşacaklarını söyledi.
“Ebubekir Yağız, tüplü pazarın küçülmesine rağmen Ergaz olarak halen hasılatlarının halen yüzde 80’nini LPG ‘den elde ettiklerini belirtti. Yağız, otogaz pazarının her yıl yüzde yüzde 1-2 oranında doğal bir büyüme yakaladığını kendilerinin de Bluepet yakıt istasyonlarında otogaz satışıyla sektörün üstünde bir büyüme yakalamayı beklediklerini ifade etti.”
KAÇAK AKARYAKIT İÇİN DENİZLERE BAKILMALI
5015 sayılı petrol piyasası kanunun çıkmasıyla akaryakıt dağıtım sektörünün uluslararası bir vizyon kazanmasını beklediklerini söyleyen Ergaz Genel Müdürü Ebubekir Yağız, maalesef kaçak akaryakıt var ve denizlerden geliyor. Kaçağın varlığını nereden anlıyoruz. Türkiye istatistiklerinde 2003 yılında araç sayısı 6,5 milyon, akaryakıt satış miktarı 14 milyon ton. 2013 yılına gelindiğinde araç sayısı Türkiye İstatistik Kurumu verilerine göre 17 milyon 939 bin, araç sayısı artış trendi gösteriken neredeyse son 5 yılda akaryakıt satış miktarı 18,2 milyon ton ile yerinde saydığı görülüyor. Ayrıca maliyetin altında akaryakıt satılıyor piyasada. Bu nasıl yapılabilir? Maliyetin altında satılıyorsa bu kanunsuzdur. ÖTV'si ödenmemiş akaryakıttır tespitinde bulunuyor.
İHTİSAS GÜMRÜKLERİ KAÇAĞI ÇÖZER
Kaçak akaryakıtın önlenmesi hususunda sektörün ve EPDK’nın dikkatini çekecek kalıcı bir çözüm önerisi olduğunu dile getiren Bluepet Genel Müdür Yardımcısı Ömer Yağız, ‘Türkiye’de karayoluyla ithalat uzun zamandır zaten yasak. Kaçak akaryakıt denilen, öyle Doğu illeri sınırında üç beş katırla, atla getirilen akaryakıt değildir. Kaçağın ağırlığı denizlerde. Deniz taşıtlarına ve hava taşıtlarına ÖTV'siz akaryakıt satısı yasal olarak mümkün. Lakin deniz araçları yakıtları ya da uçak ve jet yakıtları bakmışsınız piyasaya sunulmuş, satılıyor. Biz bugüne kadar buna neden dur denilmediğini anlamış değiliz. Kaçağın genel manzarasını böyle tanımlayan Yağız, ‘ Çözüm olarak, tek tek istasyonları kontrol etmeye çalışmak, muslukları kontrol etmeye benziyor. Halbuki suyun başı pınardır, pınarı kontrol etmek gerekir diyerek, akaryakıt ithalatında Türkiye’de denizden karaya nakil yapılan ihtisas gümrükleri oluşturmalı. Otomasyonu buraya kurmalı. Bu basit yöntemle iş çözülür diyor.
SEKTÖRÜN ÖNÜ AÇIK, ENGELLER OLMAZSA
Türkiye`nin enerjide büyüyen bir pazar olduğunu ifade eden Ebubekir Yağız, " Biz bunun bir parçası olarak kalmak istediğimizden geçen yıl akaryakıta girdik. Ayrıca buradaki stratejilerimiz arasında otogazı kendi bayilerimizde satma fikri de var’dedi. Dinamik ve gelişen ekonomisiyle doğal bir trend olarak şirketlerin Türkiye pazarında büyüyebileceğini ifade eden Yağız,’ Biz bunu istiyoruz ve vargücümüzle çalışıyoruz. Lakin geçtiğimiz aylarda yaşadığımız cezalar ve lisans iptalleri gibi sektörün köklü firmaları ve uluslararası oyuncularını da endişeye sevk eden durumlar oluyor. Bu durum bizleri tedirgin ediyor.’dedi.
TEŞEBBÜS HÜRRİYETİ HER SEKTÖRE LAZIM
Ebubekir Yağız, akaryakıt sektöründe giderek artan dağıtıcı sayısının sınırlanmasının mümkün olmadığını, teşebbüs hürriyeti varsa şartları yerine getiren her girişimcinin bu hakkının olduğunu söyledi.
Yağız şunları söyledi; “Liberal ekonomilerde devletin müdahaleci tutumu anlaşılamaz. Bizim sektörümüz için de aynı kurallar geçerli. Devlet uygulayıcı ve yasakçı bir tutumdan ziyade düzenleyici ve denetleyici olmalı. Devlet her alanda küçülmeli. Böylelikle rekabet ortamı gelişir. Bundan halk fayda sağlar. Türkiye büyüyorsa sektörümüzde oyuncular da artabilir, yalnız çok oyuncunun olduğu ortamda sektöre giriş ne kadar kolay olur, onu değerlendirmek gerekir.’dedi.
ÜLKEMİZDEKİ AKARYAKIT PAHALILIĞI, SEYAHAT ENGELİDİR
Tatil ve bayramlarda her ne kadar akaryakıt tüketim oranı artsa da, pahalılık nedeniyle insanların seyahatlerini ertelediğine dikkat çeken Yağız, ‘Denilebilir ki insanlar tasarruf yapmayı öğrensin. İstediğiniz kadar iktisatlı davranın sonuçta bazı zorunluluklar vardır ve yerine getirilmesi gerekir. Eğer bir kimse 50 bin liraya bir otomobil almış ve ve aylık 500 tl yakıt masrafı onu zorluyorsa, bu milli servetin atıl durması anlamına gelir. Ayrıca kişinin elde ettiği konforu da tam anlamıyla yaşayamaması sözkonusu. Yağız bu konuda başka çözümlerin hızlandırılması gerekliliğine vurgu yaparak şunları söyledi:
“ Tabi ki çok tüketimin bir sonu var. İsraf her anlamda önlenmeli. Biz çözüm olarak alternatif enerjiler ülkemizde daha hızlı faydaya dönüşmeli diyoruz. Eğer bu bir otomobil ise, bir an önce tüketicinin konforundan taviz verilmeyecek şekilde bu enerjinin ulaşımda kullanımı hayata geçmeli. Bu konuda herkes üzerine düşeni yapmalı. Biz akaryakıt ticareti yapan bir şirket olarak bu konuda hiç bir endişe taşımıyoruz. Zamanın ruhu neyi gerektiriyorsa, ona uymak gerekir”
2015’TE İSTASYON TRANSFERLERİ HIZLANIR
Bluepet yakıt istasyonlarının bayileşme sürecinde 2015 yılının önemine vurgu yapan Yağız, “Bizim gibi sektördeki bir çok dağıtıcı beş yıllık bayilik sözleşmelerinin sona ereceği günlerde yatırımlarına hız verecek. Aynen 2010 yılındaki gibi el değiştirmeler yaşanacak. Bizim de takipte olduğumuz, prensip olarak sözleşmesinin sonlanmasını beklediğimiz satış noktaları sözkonusu. Bugünlerde 5 adet bayi daha Bluepet ailesine katılacak. İlerleyen günlerin bayileşmede daha da hareketli olacağını söyleyebilirim.’ dedi. Bu haber 4221 kere okunmuştur.
|
|