Haberler > Akaryakıt Başlıkları
İpragaz hızlanıyor, ciroda 3.5 milyar liraya gidiyor Güncelleme :06.03.2015İpragaz AŞ CEO’su Selim Şiper, 2014’ü 3 milyar ciroyla kapatan şirketin 2015’te 3.5 milyar ciroya ulaşabileceğini söyledi.
İpragaz AŞ CEO’su Selim Şiper, 2014’ün sektör için zor geçtiğini, İpragaz’da da stok zararı olduğunu ancak masrafları kısarak zararı azalttıklarını söyledi. GO markasıyla akaryakıt dağıtım işine giren şirketin bir yılda 60 istasyona ulaştığını belirten Şiper, bu yıl 100 - 120 istasyona çıkacaklarını belirtti. 2014’ü 3 milyar ciroyla kapatan şirketin 2015’te 3.5 milyar ciroya ulaşabileceğini söyledi.
İpragaz CEO’luğu yanında şirketin sahibi Hollandalı SHV Energy’nin yönetim kurulu üyesi ve Orta Avrupa ve Asya Başkanlığı görevlerini de yürüten Şiper, Tüplü Satış ve İş Geliştirme’den sorumlu Genel Müdür Yardımcısı Cem Deniz ve Dökme & Otogaz, Satış ve Pazarlama’dan sorumlu Genel Müdür Yardımcısı Eyüp Aratay’la birlikte basın toplantısı düzenledi.
Şiper, “Evet zor şartlardan geçtik. Hedeflerimizi yakalayamadık. Kardan zarar ettik, hedefin yüzde 60’ına gelebildik. 3 milyarlık ciro hedefini ise geçtik. Üstelik düşen fiyatlara rağmen. Gemiyi sağlıklı yüzdürdük. İşlerimizi çeşitlendirdik. 2015’de ciroda 3.5 milyarın üstüne çıkarız gibi görünüyor” dedi. Şiper, İpragaz, diğer faaliyet alanları ve sektör gelişmeleri ile ilgili şu bilgileri verdi:
• Akaryakıta GO markasıyla sektöre girdik. İstasyonların hepsi bayidir. 2015’i 100-120 bayi ile bitirmeyi amaçlıyoruz.
• Otogaz dönüşüm kitleri işimiz var. 3 yılda önemli bir şirket olduk. En kaliteli kit sistemlerinden ikisini satıyoruz. 500’e yakın bayimiz var.
• Elektrik perakendesi işimiz başladı. 60 yıldır tüketiciyle alışveriş yapıyoruz. 5 küsur milyon kişiyle muhatabız. Serbest tüketici sınırının düşmesini istiyoruz. Bizim esas hitap edeceğimiz müşteri kitlesi orada.
• Tüp kullanımında Samsun’dan Akdeniz’e bir çizgi indirildiğinde sağda kalan bölgede pazar lideriyiz. En yoğun tüp kullanımı Ege’de. Nüfus yoğun, iklim dolayısıyla doğalgaz tercihi görece zayıf.
• LPG’li araçların otoparklara girebilmesi için mevzuat hazırlığı var, bekliyoruz. Türkiye’de kullanılan aksam, bilinçli kullanılıyorsa çok iyi. Kaza açısından bir tane deposu patlamış araç gösterilemez. Makine mühendisleri rapor yayımladı. Yangınlar benzin sisteminin kullanılmayan kauçuk tertibatındaki çatlamalardan çıkıyor. Arada benzin kulanımı tavsiye ediyoruz. LPG’de tesisat metaldir. Araç kaza yaparsa kopan boru kendi kendini kapatır. Prins, 4. jenerasyon sıvı enjeksiyonlu LPG sistemi geliştirdi. Çok yoğun talep var. LPG’yi sıvı olarak motora veriyor.
Sistem iyi, vergiler yüksek
• LPG pazarı 10 yıldır büyümüyor, küçülmüyor, 3.5 milyon tonda. Rusya’dan sonra Avrupa’nın ikinci büyük pazarıdır. 2.2 milyon tonluk tüplü pazarı 800 bin tona geriledi. Dökme LPG pazarı 2000’de 1.1 milyon tondu, şimdi 80 bin ton. Gerilemenin vergiler. Doğalgaz şebekesi yayıldı. 2003’e kadar bu kadar yüksek vergi yoktu. Doğalgazdan 43 kat yüksek ÖTV var. Böyle olunca LPG pahalı kalıyor. Hiç bir ülkede LPG fiyatı doğalgazın 5 misli değildir.
• Ancak bu arada otogaz devreye girdi. Türkiye, G. Kore’den sonra dünyanın ikinci büyük otogaz pazarıdır. Bu gurur verici bir gelişme. Dağıtım altyapımız olmasaydı otogaz bu kadar gelişemezdi. Çevreyle dost ve daha ekonomiktir. Sübvansiyon da yoktur. Türkiye’de 2.8 milyon ton LPG oto yakıtı olarak kullanılıyor. 4.1 milyon araç LPG’lidir. Dünyada böyle bir şey yok.
• LPG’li olunca aracın garantiden çıkması sorun. Üreticilerle, sigorta şirketleriyle görüşüyoruz, garantide devreye girmek istiyoruz.
• 2015 enteresan bir yıl olacak. Petrol ve gaz fiyatlarında biraz istikrar istiyoruz. Fiyatlar kurla hareketleniyor. Petrol fiyatlarının bu seviyesi bizim gibi petrol fakiri ülkelere çok yarayacaktı. Hindistan petrol fiyatlarını şansa çevirdi. 55 milyar dolarlık sübvansiyonu kaldırdı, fiyatları değiştirmedi. Sübvansiyon harcamasını okula, yola harcayacak. LPG’yi tüp başına sübvanse ediyordu. Şimdi o parayı gelir düzeyi düşük olanlara veriyor. ABD, tüketim vergisini artırarak alternatif enerjiye yöneltmek istiyor. Bizde en önemli etkisi cari açığa oldu.
Petrolde üç senaryo
Petrol fiyatları konusunda dikkat çekici senaryolar olduğunu belirten Selim Şiper, bu senaryoları şöyle anlattı: “Petrol niye bu kadar düştü? Birinci senaryo, daha az petrol kaynaklı enerji tüketilmeye başlandı. ABD’de tüketimi % 11 geriye gitti. İkincisi, batı kaynaklı senaryo; ucuz üretenlerin pahalı üretenleri sıkıştırmak istemesi. 5-10 dolara üreten de 50 - 60 dolara üreten de var. Ucuza mal edenler OPEC üyesi. Arzı ayarlayarak fiyatı baskı altında tutuyorlar. Bir de kaya gazı gibi yeni yakıtlar var. Lideri ABD. Bu teknoloji 50-60 maliyetle üretim yapıyor. Derin deniz petrolü (Brezilya) 80 - 90 dolar. OPEC dışı ülkeler teknolojide ön aldı, OPEC bunlara ‘dur bakalım’ demek istiyor. Fiyatı düşürünce pahalı üretenler zarar ediyor. Üçüncü senaryo Rusya’yla ilgili. Rusya, petrol 60’ın altına düşerse kar edemez. Bundan sonra ne olur? Yine 3 senaryo var; 5-6 ayda fiyatlar böyle gider. 1-2 yılda yukarı hareketlenebilir. Arabistan; ‘Eski stratejiye dönelim, derslerini aldılar’ diyebilir. Çünkü Arabistan, Venezüella gibi ülkeler petrolden halka pay dağıtıyor. Fiyat çok düşük kalırsa dağıtılan para azalır, vızıltı çıkar. Üçüncü senaryo; bundan böyle OPEC kontrolü olamaz. Kaynaklar çeşitlendi, kaya gazı maliyetleri iniyor. Bu süreç devam eder ve petrol fiyatlarını da baskılar. En büyük rezervin Çin’de. ABD’de gelişiyor çünkü orada vatandaş arazisinin altının da sahibi. Bizde, Avrupa’da arazinin yüzü bizim, altı devletin.”
İş alanı genişledi petrol ve elektrik işine de girdi
İpragaz, Eureka Metal adıyla 1961’de kuruldu. 1966’da TPAO ile birleşerek, İpragaz adını aldı. 1992’de özelleştirilerek Fransız Primagaz bünyesine katıldı. 1999’da da Hollandalı SHV Energy’e satıldı. Türkiye’nin en büyük 25 firması arasında. 1996’da Türkiye’de “ilk resmi belgeli otogaz istasyonu”nu açtı. Bin 200 otogaz istasyonu bulunuyor. 2004’te de LNG çalışmalarına başladı. 2012’de elektrik satışına, geçen yıl da GO markasıyla akaryakıt sektörüne girdi. Sektörün çeşitli alanlarında Exengaz, Bizimgaz, Sihirgaz, Marinegas şirketleriyle faaliyet gösteriyor. Dünyanın en büyük LPG tüp ve oto tank üreticilerinden EVAS’la tüp imalatı yapıyor ve 58 ülkeye ihraç ediyor. Hollanda firması Prins’ın distribütörü. Prins, fabrika çıkışlı LPG ve CNG’li araçları için kit üretiyor. İpragaz ayrıca İtalyan Landi’nin Otogaz Sistemlerini temsil ediyor. Freepoint’le açık havada ısıtma çözümleri sunuyor.
Bu haber 3783 kere okunmuştur.
|
|