Haber Ekonomi


Haberler > Akaryakıt Başlıkları

Akaryakıt sektöründe kabuk değişimi

Güncelleme :02.03.2016

2014 yılında başlayan sektördeki kabuk değişikliği sebebi ile yabancı yatırımcılar Türkiye’de maliyetlerini düşüremedikleri ve beklenti içerisinde oldukları kar marjlarını kazanamadıkları için satış kararı alarak sektörden ayrılmaya başladıklarını belirten Kadoil Genel Müdürü Çağdaş Demirağ,  Total Türkiye’nin satışı ve OMW nin Petrol Ofisi’ni satacağını açıklaması yabancı yatırımcıların değişim sürecini geçirmek istemediği algısı yaratmaktadır dedi.
 

Akaryakıt sektörüne yönelik değerlendirmelerde bulunan Kadoil Genel Müdürü Çağdaş Demirağ, son yıllarda artan rekabet, düşen karlılıklar, yükselen işletme maliyetleri sebebi ile ciroya ve yatırım miktarlarına göre kıyaslandığında kar oranları düşük seviyelerde kalmaktadır diyerek açıklamalarında şu bilgilere yer verdi:
Akaryakıt sektöründe 2005 yılına kadar uluslararası şirketlerin pazara hâkim olduğu, satış fiyatlarının devlet tarafından belirlendiği bir dönem yaşandı. 2005 yılında uygulamaya geçirilen petrol kanunu ve serbest fiyat kararı ile dağıtım şirketi sayısı arttı, sektöre yerli yatırımcıların girişi kolaylaştı ve fiyat rekabeti başladı. Bugün 91 dağıtım şirketinin 12.500 civarı istasyonun faaliyet gösterdiği, yüzyıllar önce fosilleşme ile başlayan muhteşem bir tedarik zincirinin son halkasını oluşturan, 7/24 faaliyet gösteren dev bir sektör konumundadır.
Son yıllarda artan rekabet, düşen karlılıklar, yükselen işletme maliyetleri sebebi ile ciroya ve yatırım miktarlarına göre kıyaslandığında kar oranları düşük seviyelerde kalmaktadır. Günümüzde akaryakıt sektörü tüketim tonajlarına göre istasyon sayısı fazlalığı, işletme maliyetlerinde ki artış, tavan fiyat uygulamaları benzeri devlet regülasyonları, deniz, kara nakliyelerinde ve antrepo rejiminde ki yeni düzenlemeler sebebi ile ciddi bir değişim sürecindedir. 2015 yılında küresel anlamda yaşanan kur savaşları ve uluslarası politik sorunların ekonomik bir emtia olan petrol üzerindeki baskısının yansımaları değişim sürecini sektör oyuncuları adına sancılı hale getirmiştir. İşletim sermayelerinde ki düşüş, kur zararları sebebi ile bilançolara olumlu etkisi olmamıştır.
2014 yılında başlayan sektördeki kabuk değişikliği sebebi ile yabancı yatırımcılar Türkiye de maliyetlerini düşüremedikleri ve beklenti içerisinde oldukları kar marjlarını kazanamadıkları için satış kararı alarak sektörden ayrılmaya başladılar. Total Türkiye’nin satışı ve OMW nin Petrol Ofisi’ni satacağını açıklaması yabancı yatırımcıların değişim sürecini geçirmek istemediği algısı yaratmaktadır.
Kadoil olarak değişim sürecinin 1-2 yıl daha devam edeceğine inanıyoruz. Bu süreçte şirket satış, satın alma ve birleşmeler kaçınılmazdır. Pazardaki değişimi takip eden yerli ve yabancı yeni oyuncular içinde fırsatlar doğacaktır. Gelecekte bizi dağıtım şirketleri ve akaryakıt istasyon sayılarının azaldığı, Doğu Avrupa ve Amerika pazarlarında olduğu gibi, istasyonların şehirlerin en merkezi ve emlak anlamında en değerli noktalarından,  mülk değeri daha düşük bölgelere kaydığı bir dönemin beklediğini ön görüyoruz. Bu süreç aynı zamanda sektörün karlılık açısından eski günlerine dönmesine yardımcı olacaktır. Dağıtım şirketi ve istasyon sayısında ki düşüş sebebi ile değişime ayak uydurabilen, maliyetlerini kontrol edebilen, teknolojik alt yapısını hazırlayan dağıtım şirketlerinin ve istasyon bayilerinin karlılıklarının artacağı, makul seviyelere geleceği bir aydınlık döneme geçiş olarak nitelendiriyoruz.
Türkiye akaryakıt pazarının en güçlü yerli oyuncularından biri olarak planlarımızı ve stratejimizi yatırımlarımıza hız kesmeden devam etme kararındayız. Ülke ekonomisindeki gelişime inanıyoruz. Yerli firmaların güçlendiği, küresel oyuncu olmaya aday olacağı yeni bir akaryakıt sektörü oluşuyor. Kadoil olarak yeniden şekillenen sektörde doğru pozisyon alarak, yatırımlarımızın yanında, sektörde ki ana dağıtım şirketleri satışında da en güçlü alıcı pozisyonunda olmayı sürdüreceğiz.

 

Bu haber 3839 kere okunmuştur.
En Son Eklenen Başlıklar
OYAK Genel Müdürü Murat Yalçıntaş, Renault’nun Bursa üssünde üretim hattını inceledi... 13.09.2025
TÜPRAŞ’tan SUNFUSION Projesiyle Yenilenebilir Yakıt Üretiminde İnovatif Bir Adım... 13.09.2025
Stellantis ve Koç Holding Üst Yönetimi Tofaş Fabrikası’nı Ziyaret Etti... 13.09.2025
Türkiye LNG'de 15 milyar metreküplük anlaşmalarla enerji merkezi hedefini güçlendiriyor... 13.09.2025
Kâmil Koç, yeni istihdam yatırımlarıyla ülkesine değer katıyor... 12.09.2025
WAT Şarj HUB Tesisi Muğla’da Hizmete Girdi... 12.09.2025
Türkiye'nin enerji ithalatı faturasında bu yıl yüzde 2,4 düşüş bekleniyor... 12.09.2025
YASED: Temmuz’da Türkiye’ye 2 Milyar Dolar Değerinde Uluslararası Doğrudan Yatırım Geldi... 12.09.2025
İzmir Havalimanı GES’inde Solarçatı, Arçelik Ürünlerini Tercih Etti!... 12.09.2025
Chery TIGGO7 PRO MAX TransAnatolia’yı Başarıyla Tamamladı! ... 12.09.2025
Dicle Elektrik'ten Mardin'in Yeşilli ilçesine 62 milyon liralık altyapı yatırımı... 12.09.2025
Otokar ve Daimler Buses Üretim Anlaşması İmzaladı... 12.09.2025
Castrol Ford Team Türkiye, Eskişehir ESOK Rallisi’nde Zirvedeki Yerini Korumayı Hedefliyor... 12.09.2025

 

 

 

 
 
 
 

Copyright © 2015 - Tüm hakları saklıdır. EKONOMİ YAYINCILIK PAZR.SN.VE TİC.LTD.ŞTİ.