Haber Ekonomi


Haberler > Lojistik Başlıkları

UTİKAD KDV Tevkifatı Uygulamasına İtiraz Etti

Güncelleme :24.02.2021

 Uluslararası Taşımacılık ve Lojistik Hizmet Üretenleri Derneği UTİKAD,16 Şubat 2021 tarihinde 31397 sayılı Resmi Gazete'de yayınlanan Katma Değer Vergisi Tevkifatı Uygulama Tebliği’ne UTİKAD Yönetim Kurulu Başkanı Emre Eldener imzalı yazısıyla itiraz etti.

Yayınlanan tebliğ ile Yurtiçi Karayolu Yük Taşımacılık Hizmetleri 1 Mart 2021 tarihinden itibaren 2/10 oranında KDV tevkifatına tabi tutulmuştur. KDV tevkifat uygulamasını yerine getirebilmek için fiziki karayolu taşıyıcısından hizmet alan tüm sektörler ve elbette taşıma işleri organizatörleri 2 numaralı KDV beyannamesi ile beyanname vermek zorunda kalacaklardır. Mevcut beyanname formatında alınan her fatura bilgisine yer verilmesi gerektiğinden ve fiili nakliye işi yapan firma ve kişilerin kısa vadede bu uygulama ile ilgili bilgi eksikliği yaşayabileceğinden hem alınan faturaların kontrolü hem de artacak olan iş yükü konusunda dikkatli olunması gerekmektedir.

Karayolu taşımacılığı yapan firmalar başta olmak üzere karayoluyla taşımacılığı hizmeti alan tüm sektör paydaşlarını etkileyecek olan uygulamanın sektörlere olası olumsuz etkilerinin değerlendirildiği UTİKAD Başkanı Emre Eldener imzalı yazı başta Cumhurbaşkanlığı ofisi ve ilgili bakanlıklar olmak üzere gerekli kamu kurum ve kuruluşlarına iletildi. Eldener’in yazısında aşağıdaki değerlendirmeler yer aldı:

“Hazine ve Maliye Bakanlığı vergi alacağını güvence altına almak amacıyla gerekli gördüğü hallerde verginin ödenmesinden işleme taraf olanları sorumlu tutabilmek amacıyla tedbirler alabilmektedir. İşlemlere taraf olanlar verginin tam olarak kesilip ödenmesinden ve bununla ilgili diğer ödevleri yerine getirmekten mükellef gibi sorumlu olmaktadırlar. KDV tevkifatının da bu amaçla kullanılan vergi güvenlik müesseselerinden birisi olduğu bilinmektedir.

16.02.2021 tarih 31397 Sayılı Resmî Gazetede yayımlanan Katma Değer Vergisi Genel Uygulama Tebliğinde Değişiklik Yapılmasına Dair Tebliğ (Seri No: 35) ile birçok alanda KDV tevkifatına ilişkin uygulama değişikliğine gidildiği görülmektedir. Yapılan bu değişikliklerin yürürlük tarihi de 01.03.2021 olarak belirlenmiştir. Söz konusu Tebliğ ile Karayolu Yük Taşımacılık Hizmetleri 01.03.2021 tarihinden itibaren 2/10 oranında KDV tevkifatına tabi tutulmuştur.

KDV tevkifatı temelde belirli mükellefler arasında yüksek meblağlı işlemler için kullanılması gereken bir güvenlik müessesi iken, yapılan bu düzenleme ile vergilerin Hazineye daha erken intikal etmesine olanak sağlanmaya çalışıldığı anlaşılmaktadır. Ancak bu düzenleme getirilirken uygulamanın ilgili sektörlere getireceği ilave işlem ve işgücü ihtiyacı ile ilave sistem yatırımı analizlerinin yapılmadığı, düzenlemenin reel sektörlere getireceği ilave iş yükü ve oluşacak olumsuz sonuçların göz önüne alınmadığı değerlendirilmektedir.

Bu uygulamayla birlikte karayolu taşımacılığını kullanan tüm sanayi ve ticaret erbabı artık her ay 2 nolu KDV beyannamesi vermek durumunda kalacaktır. Dolayısıyla genele yaygın yeni bir mükellefiyet getirilmişçesine bir sonuç doğacaktır. Çünkü karayolu taşımacılığını kullanmayan işletme neredeyse yok gibidir. Böylelikle mükelleflerin büyük çoğunluğuna detaylı ilave çalışma gerektiren, uygulaması zor, çok ayrıntılı ve bürokratik bir vergi yükümlülüğü daha getirilmiş olmaktadır.

Karar ile tüm karayolu taşımacılık sektörü ayrıca devir KDV’leri sebebiyle nakit olarak tahsil edemediği KDV tutarlarını vergi idaresinden istemek için pek çok bürokratik işleme katlanacak, mevcut ekonomik koşullarda zaten maliyetlerini karşılamakta zorlanan sektör daha da zorlanır hale gelecektir. Böylece taşıma ücretlerinde ilave enflasyonist bir artışa sebep olacağı aşikardır.

Yoğun bir şekilde karayolu yük taşımacılığı hizmeti alan, her ay yüzlerce taşıma faturası alan sanayi ve ticaret firmaları da bu yeni düzenleme ile birlikte zorlanacak ve mevcut sistemde belge düzenini sağlamak için uğraş veren taşıtanlar, yani reel sektör işletmeleri ayrıca yeni fatura düzenini oturtmak için ilave çaba harcamak zorunda kalacaklardır. Daha da önemlisi bu düzenleme sonucunda, mevcut hali ile 2 nolu KDV beyannamesine her bir fatura bilgisinin eklenmesi zorunluluğu nedeniyle vergi mükellefleri ilave beyanname hazırlamaktan iş üretemez hale geleceklerdir.

Ülkemizde ve Dünyada yaşanan Covid-19 Pandemi sürecinde Kısa Çalışma Süresi uygulamak zorunda kalan sektörümüz başta olmak üzere tüm sektörlerde çalışma sürelerinin az olması da dikkate alındığında, yeni uygulama nedeniyle fatura ve benzeri vesikaların hatalı düzenlenmesi, düzeltme işlemleri ve yaşanacak diğer sorunlarla birlikte ilave beyanname düzenlenmesi süreçlerinin, tüm sektörleri olumsuz etkileyeceği, katma değerin yaratılmasında düşüşe neden olacağı değerlendirilmektedir. Genele yaygın hale getirilen bu tip bir düzenleme, mükellefler ve vergi idareleri için ağır bir iş yükü yaratacak, bunun dışında sistemi kilitleyen, hatta kayıt dışılığa sebebiyet verebilecek ve fakat gerçek bir fayda yaratmayan bir uygulama haline gelecektir. 

Derneğimiz üyeleri ve taşımacılık sektöründe yer alan firmalar adına vergi ödevlerimizin tam ve eksiksiz yerine getirilmesi gerektiğinin bilincinde olduğumuzu, ülkemizi ileriye götürmek üzere kalkınma sürecinde yer almaktan onur duyduğumuzu belirterek, getirilen KDV tevkifatı uygulamasının tamamen iptal edilmesini veya uygulanabilir bir hale getirilmek üzere tekrar değerlendirilmesini görüşlerinize arz ederiz.  

Bu haber 2981 kere okunmuştur.
En Son Eklenen Başlıklar
2025 Yılı Elektrikli Modellerin Gerçek Menzil Sonuç Raporu Açıklandı... 12.08.2025
PETDER'in Yeni Yönetim Kurulu EPDK Başkanı Mustafa Yılmaz’ı Ziyaret Etti... 12.08.2025
MAN’ın Başarılı Yetkili Servisleri Ödüllerini Aldı... 12.08.2025
Raben Group, Türk İhracatçısını Avrupa’da İleriye Taşıyacak... 12.08.2025
SOCAR Türkiye, ölçüm ve denetim süreçlerini İHA teknolojisiyle dönüştürüyor... 12.08.2025
AKO Akü yüzde 100 geri dönüşüm sağlıyor... 12.08.2025
CW Enerji Çatılarda Güneş Enerjisi ile Geleceği İnşa Ediyor... 12.08.2025
Otomotiv Sanayii Derneği, 2025’in İlk 7 Aylık Verilerini Açıkladı!... 12.08.2025
Aytemiz Yeni İletişim Ajansı Brandfocus... 12.08.2025
Socar Türkiye 14.Türek ve IV. Azerbaycan Enerji Forumu Çalışmalarına Destek Oluyor... 12.08.2025
Jeotermal sektöründen “taban fiyat 8 cent olsun” talebi... 12.08.2025
Renault Trucks Türkiye’den Global Arenaya: Özgür Fırat’a Uluslararası Görev... 12.08.2025
Enerjisa Enerji, 2025 ‘in ilk yarısında güçlü performans ve stratejik yatırımlarıyla öne çıktı... 12.08.2025
Biyorem’den akaryakıt sektörüne çözüm sunan ürünler... 12.08.2025
YASED: Yılın İlk 6 Ayında Türkiye’ye 6,3 Milyar Dolar Değerinde Uluslararası Doğrudan Yatırım Geldi... 12.08.2025
İstanbul Jet’in, Ulusal ve Uluslararası Kredi Notlarına Güçlü Onay... 12.08.2025
CK Enerji Boğaziçi Elektrik, “Gayrimenkulün Enerjisi 2025- İlk Yarı Raporunu” Açıkladı... 12.08.2025
OPEC'in ham petrol üretimi temmuzda günlük 263 bin varil arttı... 12.08.2025
Cumhurbaşkanı Erdoğan: Bakü-Tiflis-Kars Demiryolu'nun tam kapasite çalışmaya başlaması ehemmiyet arz etmektedir... 12.08.2025
Yusufeli HES yılda 2,5 milyon kişinin elektrik ihtiyacını karşılıyor... 12.08.2025
Kâmil Koç’tan Önemli Güvenlik Duyurusu... 12.08.2025
ZF küresel mega trendleri değerlendiriyor: Binek Araçlar Şasi Teknolojileri Lideri... 12.08.2025

 

 

 

 
 
 
 

Copyright © 2015 - Tüm hakları saklıdır. EKONOMİ YAYINCILIK PAZR.SN.VE TİC.LTD.ŞTİ.