2025 Yılı Elektrikli Modellerin Gerçek Menzil Sonuç Raporu Açıklandı
Güncelleme :12.08.2025
AutoBest üyesi uluslararası uzman otomotiv gazetecileri, Avrupalı otomobil kullanıcılarını en yeni tam elektrikli otomobillerin gerçek verimliliği ve kullanımı hakkında bilgilendirmek, yönlendirmek ve tavsiyelerde bulunmak amacıyla bu yılın EcoBest Challenge’ını gerçekleştirdi. 15 farklı üreticiden 15 yeni elektrikli araç, gerçek hayat, gerçek trafik, benzer ve tekrarlanabilir koşullar altında değerlendirildi ve sonuçları elektrikli araç kullanıcıları için büyük ilgi uyandıran 7 farklı test türünden geçti.
Bu yılın en çarpıcı sürprizi muhtemelen Leapmotor T03’ten geldi. Araç, %109,43 gibi inanılmaz bir gerçek sürüş menzili ile WLTP menzili arasındaki oran olan EcoC 1 indeksi sundu.Testlerimiz ayrıca bataryanın 1 kWsa’i ile gidilebilen gerçek sürüş menziliyle ilgili enerji verimliliği EcoC 2 indeksi açısından ilginç iyileşmelerin yaşandığını gösterdi. Dacia Spring, şaşırtıcı 8,17 km/kWsa ile sergilediği mükemmel performansla öne çıkan oldu. Bu, EcoC 2 indeksimiz için tüm zamanların rekoru olarak tescil edildi. Dacia Spring’i 8,06 km/kWsa ile Leapmotor T03 yakından takip etti. Test edilen bir başka model de, 7 km/kWsa’den fazla yol kat etmeyi başardı. Üç aracın 7 km/kWsa’in üzerinde olması da, bir başka ilk. Sadece iki yıl önce, 14 araçtan altısının 6 km/kWsa’den fazla yol kat edebildiğini rapor ediyorduk, şimdi bu norm haline gelirken, bu yıl 15 araçtan sadece ikisi bu seviyeye ulaşamadı! Genel olarak, elektrikli mobilite istikrarlı bir şekilde gelişiyor, ancak 2025 EcoBest Challenge’ta geçen yılın hızlı DC şarj sürelerinde görülen süper etkileyici sıçramaları göremedik. 2025 testleri ayrıca markalardaki ilerlemenin çok homojen olmadığını da ortaya koyarken, mutlak, tartışmasız bir elektrikli araç şampiyonu yok, demek zorunda kaldık. Yine de; test ve indekslerinin yedi kategorisinden beş farklı markadan beş farklı modelin, iki kez Audi ve Leapmotor olmak üzere, Kia, Dacia ve Tesla’nın segment sonuçları başarılı idi.
Markaların açıkladıkları WLTP değerleri, gerçek sürüş şartlarına ne kadar yakın?
Ya şarj ederken, ne kadar kayıp oluyor?
2025 EcoBest Challenge’ımızda bu yılın önemli bir farkı da; ilk kez bu kadar çok küçük ve uygun fiyatlı elektrikli aracın katılımıyla, artık uzun menziller ve hızlı şarj süreleri sunan uygun fiyatlı elektrikli araçlar satın almanın mümkün olduğunun kanıtlanmasıydı. Elektrikli otomobil bir devrim olsa da, ilerlemesi ve iyileştirilmesi daha çok bir evrim niteliğinde… Otomobillere bugün bildiğimiz görünümü ve teknolojiyi kazandırmanın bir yüzyıldan fazla sürdüğünü hatırlatırken, elektriklilerdeki iyileştirmelerin sürekli ve yorulmak bilmez ama yine de küçük yavaş adımlardan oluştuğunu unutmamalıyız. Ancak; geçen yıla bile kıyasla, 2025 EcoBest Challenge sonuçlarında tüm başlıklarda tutarlı iyileşmeler görünüyor. Temel değişiklik olarak; elektrikli araç dünyasının demokratikleştiği not ediliyor. Gerçek bir devrim bir premiumun ayrıcalığı olarak kalmamalıydı, zaten. Bir başka vurgu ise, yeni gelen modellerden birinin resmi WLTP menzilini %10 oranında aşan performansı idi. Bu verilere dayanarak, kullanıcılar geleneksel bir araçtan elektrikli bir araca geçiş konusunda rahat karar verebilir ve/veya satın almayı düşündükleri aracın gerçek ihtiyaçlarını karşılayıp karşılamayacağını değerlendirebilirler. Bu rafine ve benzersiz, gerçek hayat test metodolojisinin doğruluğunun, bağımsız Bureau Veritas kuruluşu tarafından onaylandığını da belirtmeliyiz.
Test Edilen 15 Aracın Seçim Kriterleri
Avrupa pazarlarındaki vergiler ve teşvikler hariç 65.000 Euro altında standart giriş seviyesi fiyatı olan, yeni, popüler elektrikli araçlar, seçilir. EcoBest Challenge, herhangi bir model veya markayı desteklemek veya karşı olmak üzere tasarlanmamıştır. Ne menzil rekoru kırma testi veya ne çeviklikne de bir hız ya da maraton testi olmayan EcoBest Challenge, testler sırasında toplanan ölçüm sonuçlarını ve kendi tescilli indeksleri ve ölçümlerine dayalı bir sıralamayı yayınlar. Test sonuçları, otomobil kullanıcılarının karar verme süreçleri için temel oluşturur.
EcoBest Challenge nasıl organize edildi?
Test, İtalya, Milano yakınlarındaki Vairano’da, Quattroruote test pistinin bulunduğu yerde gerçekleşti. AutoBest’in profesyonel otomobil gazetecileri, Avrupa’da mevcut olan ve vergi öncesi 65.000 € altında liste fiyatına sahip 15 elektrikli aracı sürdüler. Amaçları, otomobil kullanıcılarının elektrikli araç ararken sordukları en yaygın soruları ele almaktı. Test Vairano ASC’de başladı, Milano-Pavia-Piacenza üçgeninde düz eğilmli trafikte devam edip, yine başladığı noktada tamamlanırken, araçlar da burada şarj edildi. Test edilen tüm araçlar standart üretim modelleriydi, içlerinde birer kişi vardı, klima sistemi ve bilgi-eğlence ekipmanı aktifti ve lastik basıncı marka tarafından önerilen değerlerdeydi. Tüm araçlar ‘Normal’ modda ve şehir ortamında mevcut olduğunda Fren modunu kullanarak sürüldü.
Karma bir profil kullanarak, tüm araçlar %55 otoyollar, %25 geleneksel yollar ve %20 kentsel ortamlar dahil olmak üzere farklı uzunluklarda üç seri parkurda yol kat etti. Sürüş testleri sırasında hava genellikle güneşliydi ve sıcaklıklar 22 – 26 °C arasındaydı. Tüm sürücüler, potansiyel olarak farklı sürüş tarzlarının sonuçlar üzerindeki bireysel etkisini önlemek için her 30 kmde bir araç değiştirdi. Tüm araçlar, ortalama hızı belirleyen ve her zaman hız sınırlarına uyan bir liderin arkasında konvoy halinde sürdü.
2025 EcoBest Challenge’da hassas ve eksiksiz veriler elde etmek için AutoBest, Quattroruote Centro Prove ile yakın işbirliği içinde; tüm elektrikli araçları analiz etmek ve sertifikalandırmak için Power checK Control (PKC) kullanıyor. Bluetooth Onboard Diagnostic II (OBDII) dongle aracılığıyla araçla gerçek zamanlı olarak bağlantılı olduğu için PKC, gerçek batarya durumunun SoC (Şarj Durumu), SoH (Sağlık Durumu), sıcaklık, aracın hızı, hava koşulları, araç tarafından kullanılan veya geri kazanılan güç, şarj aşamasındaki güç ve diğer ilgili faktörlerle birçok parametresine erişiyor. Elektrikli araç sürücüleri de, rota boyunca doğru şarj noktalarını öneren ve kaç kWh şarj etmeniz gerektiğini tam olarak hesaplayan bu uzmanlığı günlük yaşamda, Rahat-Alarm göstergesi adlı sezgisel bir arayüz aracılığıyla sürücüye sürekli geri bildirim sağlayan Power Cruise Control yazılımı kullanarak elde edebilirler.
Gösterge panelinde %0 batarya ve/veya 0 km menzil görünümünden sonra, araçlar batarya tamamen bitene kadar Vairano ASC içindeki özel parkurda sürülmeye devam ettiler. EcoBest Challenge’ın organizatörü olarak AutoBest, İtalyan Quattroruote mühendislik ekibinin teknik desteği, Motorola ve E-GAP ile olan verimli işbirliği ile, tüm araçlar için kesinlikle aynı şekilde yürütülen tarafsız bu testten elde edilen tüm sonuçların ve rakamların WLTP onaylı rakamlardan çok daha gerçekliğe yakın olduğunu bir kez daha gösterdi. Bireysel gereksinimlerine göre kişisel bir seçim yapması gereken sürücülerin, ihtiyaçlarına göre karar vermek için sağlanan tüm bilgiler, 15 aracı sıralamak değil, her otomobil kullanıcısı için daha gerçekçi bir değerlendirmeye ve daha uygun bir seçime yol açabilecek ortalama bir referans sunmaktadır. EcoBest Challenge, belirli arazi, sıcaklık, test döngüsü vb. koşullar altında elde edilen bir ortalama sunarken, mutlak ideal ortalamaya ulaştığını iddia etmeden, test edilen araçlar arasında mümkün olan en adil karşılaştırmayı sağlayan veriler sunuyor.
Temel Veriler, Yorumlar ve Teknik Arka Plan. Her zaman resmi verilere güvenmeyin. Ancak, yıllar sonra ilk kez bu durum olumlu yönde oldu. EcoBest’in EcoC 1 testi Leapmotor T03, WLTP menzili 265 km iken 290 km’ye kadar yol kat etti. EcoC 1 testlerimiz, tüm üreticilerin yayınladığı menzillerin gerçek hayata yaklaştığını gösteriyor. 2025 EcoBest Challenge’da test edilen 15 elektrikli araçtan:
1 aracın menzili açıklanandan daha uzun
5 aracın gerçek hayat menzili resmi değerin %90 ile %97,3’ü arasında
7 araç %80 ile %89,8 arasında
Sadece 2 araç %80’in altında bir EcoC1 indeksi elde etti.
Bu yılki edisyonda %77,5’in altında araç yok ve geçen yılki %73’lük düşük seviyeden net bir iyileşme gerçekleşti.