Haber Ekonomi


Haberler > Lojistik Başlıkları

Uzun Ödeme Vadeleri Lojistik Sektörünü Zorluyor

Güncelleme :13.03.2016

Uluslararası Taşımacılık Ve Lojistik Hizmet Üretenleri Derneği UTİKAD, sektördeki en önemli sorunlardan biri olan geciken ödemelere dikkat çekti. 

Avrupa Birliği’nde diğer sektörlerde olduğu gibi lojistik hizmet üretenlere yönelik ödeme vadelerinin kanunlarla belirlendiğinin altını çizen UTİKAD Yönetim Kurulu Başkanı Turgut Erkeskin, “Sektörümüzde rekabet koşullarının dengeli dağılımı ve sürdürülebilir büyümenin devamı açısından geciken ödemelere ilişkin mevcut yasa maddesi uygulanmalı” diye konuştu. 

 Gerek Avrupa Birliği gerekse dünyanın tüm ülkeleri için verilen lojistik ve taşımacılık hizmetlerinde, 140 günlere varan navlun ve hizmet bedellerini ödeme sürelerinin, lojistikte sürdürülebilir büyümenin önünde ciddi bir engel oluşturduğunu belirten UTİKAD Yönetim Kurulu Başkanı Turgut Erkeskin, “Düşük kar marjları, sektöre dayatılan uzun ödeme vadeleri, öngörülemeyen navlun dalgalanmaları ile her geçen gün yenisi eklenen yasal düzenlemelerle artan yükümlülükler ve maliyetler altında sektör oyuncularının ayakta kalması, kendilerini yenileyebilmeleri, yatırım yapmaları her geçen gün zorlaşıyor’’ dedi. 

Özellikle lojistik sektöründeki KOBİ’lerin tehdit altında olduğunu belirten Erkeskin, Avrupa Birliği’nde yaşanan benzer sorunların mevzuat değişiklikleri ile aşıldığının altını çizdi. “Vadeler nedeniyle oluşan finansal maliyetin karşılanması gerekiyor. Bu finansal maliyetin hem lojistik hizmeti üretenler hem de hizmetten yararlanan ihracatçı ve sanayiciler için dikkatle değerlendirilmesi gerekir” diye belirtti. Sektörün 30 gün gibi kısa vadelerle çalışması gerektiğini vurgulayan Erkeskin çoğu KOBİ niteliğindeki işletmelerin vade konusunda baskı altına alınmasının lojistik zincirindeki tüm paydaşları olumsuz etkileyeceğini belirtti. 

AB 2011’DE GEÇ ÖDEMENİN ÖNÜNE GEÇTİ 

Avrupa Birliği ülkelerinde, 2011 yılına kadar firmalar sağlamış oldukları mal ve sundukları hizmetlerin bedelini 100 günleri aşan gecikmelerle tahsil edebiliyorlardı. Her dört iflastan birinin bu sebeple gerçekleşmesi, sorunun her yıl 450 bin kişiyi işsiz bırakması ve toplamda 25 milyar Euro’luk zarara yol açması sonucunda yasal düzenlemeye gidildi. 

23.02.2011 tarihinde Avrupa Birliği Resmi Gazetesi’nde yayımlanan 2011/7/EU Yönergesi ile konu hakkında düzenlemeler yapıldı. Bu yönerge konu hakkında tüm üye ülkelerin iç hukuklarına aktarmak zorunda olduğu emredici hükümler içeriyordu. 

TÜRKİYE’DE YASAL ÖDEME SÜRESİ 30 GÜN

Nitekim Avrupa Birliğinin bu Yönergesi Türk Ticaret Kanunu ile iç hukukumuza aktarıldı. Bu çerçevede Türkiye’de de aslında 30 günlük ödeme süresinin tanımlandığı ve hukuki güvenceye alındığı görülmektedir. Türk Ticaret Kanunu’nun “Ticari hükümlerle yasaklanmış işlemler ile mal ve hizmet tedarikinde geç ödemenin sonuçları” başlıklı 1530’uncu maddesi, belirli koşullar haricinde ödeme sürelerinin 30 gün olduğunu, sözleşmelerde buna aykırı maddeler olması veya bu sürenin uygulanmaması durumlarında, geç ödeyen borçlunun alacaklıya ödemekle yükümlü olacağı faiz oranlarıyla alacağın tahsili masrafları için borçludan talep edilebilecek asgari giderim tutarının her yıl ocak ayında Türkiye Cumhuriyet Merkez Bankası tarafından belirleneceği hükümlerini içermektedir. Merkez Bankası 2016 yılı için, mevzuatta belirtilen sürelerden daha geç tarihlerde ödeyen borçluların ödemekle yükümlü olacağı temerrüt faiz oranını % 11,50 ve borçludan talep edilebilecek asgari giderim tutarını 130 TL olarak belirlemiştir.

AB yönergesi sonrası iç hukukumuza aktarılan bu maddeye işlerlik kazandırılmasının önemini vurgulayan UTİKAD Yönetim Kurulu Başkanı Turgut Erkeskin, “Lojistik sektörü olarak, uzun ödeme vadelerini önlemek üzere, bir yandan sektör firmalarımızın bu haklarına sahip çıkmalarını beklerken diğer taraftan da ödemelerin mevzuatımızda belirtilen çerçevelerde, tüm taraflarca yeknesak biçimde uygulanmasını sağlayacak önlem ve kontrollerin hayata geçirilmesini bekliyoruz” dedi.

Bu haber 4798 kere okunmuştur.
En Son Eklenen Başlıklar
2025 Yılı Elektrikli Modellerin Gerçek Menzil Sonuç Raporu Açıklandı... 12.08.2025
PETDER'in Yeni Yönetim Kurulu EPDK Başkanı Mustafa Yılmaz’ı Ziyaret Etti... 12.08.2025
MAN’ın Başarılı Yetkili Servisleri Ödüllerini Aldı... 12.08.2025
Raben Group, Türk İhracatçısını Avrupa’da İleriye Taşıyacak... 12.08.2025
SOCAR Türkiye, ölçüm ve denetim süreçlerini İHA teknolojisiyle dönüştürüyor... 12.08.2025
AKO Akü yüzde 100 geri dönüşüm sağlıyor... 12.08.2025
CW Enerji Çatılarda Güneş Enerjisi ile Geleceği İnşa Ediyor... 12.08.2025
Otomotiv Sanayii Derneği, 2025’in İlk 7 Aylık Verilerini Açıkladı!... 12.08.2025
Aytemiz Yeni İletişim Ajansı Brandfocus... 12.08.2025
Socar Türkiye 14.Türek ve IV. Azerbaycan Enerji Forumu Çalışmalarına Destek Oluyor... 12.08.2025
Jeotermal sektöründen “taban fiyat 8 cent olsun” talebi... 12.08.2025
Renault Trucks Türkiye’den Global Arenaya: Özgür Fırat’a Uluslararası Görev... 12.08.2025
Enerjisa Enerji, 2025 ‘in ilk yarısında güçlü performans ve stratejik yatırımlarıyla öne çıktı... 12.08.2025
Biyorem’den akaryakıt sektörüne çözüm sunan ürünler... 12.08.2025
YASED: Yılın İlk 6 Ayında Türkiye’ye 6,3 Milyar Dolar Değerinde Uluslararası Doğrudan Yatırım Geldi... 12.08.2025
İstanbul Jet’in, Ulusal ve Uluslararası Kredi Notlarına Güçlü Onay... 12.08.2025
CK Enerji Boğaziçi Elektrik, “Gayrimenkulün Enerjisi 2025- İlk Yarı Raporunu” Açıkladı... 12.08.2025
OPEC'in ham petrol üretimi temmuzda günlük 263 bin varil arttı... 12.08.2025
Cumhurbaşkanı Erdoğan: Bakü-Tiflis-Kars Demiryolu'nun tam kapasite çalışmaya başlaması ehemmiyet arz etmektedir... 12.08.2025
Yusufeli HES yılda 2,5 milyon kişinin elektrik ihtiyacını karşılıyor... 12.08.2025
Kâmil Koç’tan Önemli Güvenlik Duyurusu... 12.08.2025
ZF küresel mega trendleri değerlendiriyor: Binek Araçlar Şasi Teknolojileri Lideri... 12.08.2025

 

 

 

 
 
 
 

Copyright © 2015 - Tüm hakları saklıdır. EKONOMİ YAYINCILIK PAZR.SN.VE TİC.LTD.ŞTİ.