Haber Ekonomi


Haberler > Ekipman Başlıkları

Araç Kiralamada Çevre Dostu Seçenek; Elektrikli Araçlar

Güncelleme :14.11.2022

Elektrikli araç kiralamanın çevresel faydaları, fosil yakıtlı muadillerinden farklı olarak düzenli artış eğilimi gösterecektir.

İklim değişikliğinin artık çok gerçek bir sorun olduğunu fark etmemek için son on yıldır bir mağarada yaşıyor olmanız gerekirdi. Bilimsel kanıtların giderek artan zemini, hem işletmelerin hem de bireylerin çalışma şeklinin yeniden değerlendirilmesi gerektiğini gösteriyor ve otomobil kullanımı, yapabileceğimiz en önemli değişikliklerden biri olarak orada.

Geçen yüzyılda hem yük hem de kişisel ulaşım ihtiyaçlarındaki artış, büyük ölçüde kullanılan yöntemlerden dolayı çevre üzerinde dramatik bir etki yarattı. Eskinin pistonlu buharlı trenlerinden daha güncel içten yanmalı motorlara kadar hepsinin ortak bir yanı vardı: kirletici emisyonlar. Ancak şimdi teknoloji uzmanları, A noktasından B noktasına gitmenin bu zararlı yollarını sona erdirmek için çok çalışıyor ve elektrikli araçlar bu yolda başı çekiyor.

Elektrikli araçlar gerçekten düşünüldüğü kadar çevreci mi?

Şimdi, aranızdaki şüphecilerin ne düşündüğünü biliyoruz, Elektrikli araçlar, halihazırda sahip olduğumuzdan daha fazla çevre dostu değil. Dürüst olmak gerekirse, bu efsaneye inanmak için iyi bir neden var, çünkü iklim değişikliğine inanmayanlar, sorunu kutuplaştırma konusunda olağanüstü bir iş çıkardılar. Onların argümanı şuna benziyor:

“Elektrikli araç üretiminin bir yanmalı motordan daha fazla emisyona neden olduğu ve bunların “yakıtının” da aracın kendisinden emisyon ürettiği gerçeğini hesaba katarsanız, elektrikli otomobiller bugün kullandığımız araçlardan daha iyi değil.”

Ancak gerçek biraz farklı. Şu anda, elektrikli araçların üretim sürecinin içten yanmalı motor üretiminden daha büyük bir ekolojik ayak izi oluşturduğu doğrudur ancak teknoloji geliştikçe ve elektrikli araçlar yaygınlaştıkça bu durum pozitif ivmeyle değişecektir.

Elektrikli otomobillere güç sağlamak için kullanılan elektriğe ne dersiniz?

Daha da önemlisi, bu arabaları üretim hattından çıktıktan sonra günlük olarak sürmek için kullanılan güçtür. Pek çok insanın sorguladığı şey, elektriğin her zaman bir ve aynı şey olmadığıdır.

Birçok ülkenin hâlâ büyük ölçüde kömür bazlı elektriğe bel bağladığı doğru olsa da, giderek daha fazla hükümet düşük karbonla çalışan bir ekonomiye geçmenin faydalarını keşfetmeye başladıkça bu durum değişecek gibi görünüyor. Rüzgar, güneş ve birleşik ısı ve güç, mevcut kömür bazlı veya fosil ağırlıklı elektrik tedarik sistemlerine uygun bir alternatif olarak görülüyor.

Aşağıda vereceğimiz ABD’deki elektrikli araç ve içten yanmalı araçların karbon emisyonu açısından karşılaştırması öncesinde ABD ile Türkiye’deki enerji kurulu gücünün kaynaklara göre dağılımının ülke bazlı gösterilmesi ile ortalama bir fikir sağlanması amaçlanmıştır. ABD’de enerji kurulu gücünün kaynaklara göre dağılımı; %20 yenilenebilir enerji, %19 kömür, %20 nükleer enerji, %40 doğalgaz şeklindedir. (EPA) Türkiye’de ise durum ABD’ye yakın olmakla birlikte şu şekildedir; %30,9 hidrolik enerji, %24,8 doğalgaz, %20,7 kömür ve %19,5 yenilenebilir enerji şeklindedir. 

Amerika Birleşik Devletleri’nin ortalama şebeke faktörü baz alındığında aynı araç sürülen her mil için 120 gram CO2 emisyonuna yol açıyor. 2021 yılında satılan ve benzinle çalışan yeni bir ortalama aracın CO2 emisyon değeri ise mil başına 410 gram. Dolayısıyla, karşılaştırmada ele alınan Tesla Model 3 Long Range AWD aracı ABD ortalama şebeke faktörü baz alınarak karşılaştırırsak, benzinle çalışan muadil bir araca göre mil başına yaklaşık %70 oranına karşılık gelen 290 gram CO2 emisyonu tasarruf ediyoruz. 

Bu nedenle, şüpheciler bunun büyük ölçüde ikili bir denklem olduğuna inanmanızı isterken, gerçek şu ki, hayattaki pek çok şeyde olduğu gibi, olaylara tamamen siyah veya beyaz bir bakış açısı ile bakmak yerine grinin farklı tonlarını seçebilirsiniz. 

Ayrıca, elektrikli araçların üretiminin artmaya devam edeceği ve fabrika düzeyinde yaratılan emisyon miktarının önemli ölçüde azalacağı gerçeği de var. AB yeşil mutabakata uyum ve karbonsuz bir gelecek için ülkelerin 2050 hedeflerinde öncelik enerjinin yenilenebilir kaynaklardan elde edilmesidir. Tüm ülkeler enerji hedefleri doğrultusunda şebekelerindeki yenilenebilir kaynak oranını arttırdıkça elektrikli araçların sürüş esnasında harcadıkları dolaylı karbon emisyonu azalacaktır. Ancak içten yanmalı klasik araçlar için yapılabilecek gelişimler sınırlı olacaktır. 

Peki, elektrikli araba kiralamak çevre dostu mu?

Bu soru, basit bir şekilde evet veya hayır terimleriyle yanıtlanamayacak bir sorudur. Yukarıda gördüğümüz gibi, kilit faktör, yeni kiraladığınız elektrikli aracınızın nasıl çalıştırılacağıdır.

Yenilenebilir enerji ve e-mobilite teknoloji çözümleri her zaman daha fazla ülke tarafından benimseneceğinden, elektrikli otomobil kiralamanın çevresel faydaları da artacaktır. Türkiye’deki bizler için şu anda elektrik kaynağımız farklı kaynaklardan (biraz yenilenebilir, biraz fosil yakıt) üretiliyor. Bu, tamamen elektrikli bir aracın benzinli hibrit veya en iyi performans gösteren dizel motorla rekabet edeceği anlamına gelir.

Ancak burada unutulmaması gereken en önemli şey, dünya genelindeki diğer birçok ülkeyle birlikte elektrik kaynaklarımızı hızla karbondan arındırdığımızdır, bu nedenle elektrikli araç kiralamanın çevresel faydaları, fosil yakıtlı muadillerinden farklı olarak düzenli artış eğilimi gösterecektir. Bu, çevresel faydaların hızla arttığı anlamına geliyor, bu nedenle Türkiye’de bir elektrikli araç kiralamak gerçekten de seyahat etmenin daha çevreci bir yolu ve her zaman daha iyiye gidiyor.

Tora Şarj

Tora Şarj ise elektrikli araç meraklılarına uzun vadede çevreci ve daha sürdürülebilir elektrikli araç şarj çözümleri sunmaktadır. Elektrikli araç şarj dünyasında, mevcut ve gelecekteki ihtiyaçları önceden tespit ederek sürekli gelişime devam eden Tora Şarj evlerinize, iş yerlerinize ve yolculuklarınıza komşu olmayı amaçlamaktadır. Kullanıcı dostu olan mobil uygulaması ile de 7/24 destekçiniz olacaktır. 

Kaynaklar:

https://iicec.sabanciuniv.edu/sites/iicec.sabanciuniv.edu/files/inline-files/Tu%CC%88rkiye%20Elektrikli%20Arac%CC%A7lar%20Go%CC%88ru%CC%88nu%CC%88mu%CC%88%202021.pdf

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC9261191/

https://www.escarus.com/elektrikli-araclar-ne-kadar-emisyonsuz

Bu haber 1951 kere okunmuştur.
En Son Eklenen Başlıklar
Aytemiz’den Motosiklet Kullanıcılarına Yönelik “Bir Kural, 1 Ömür” eylem planına destek... 13.03.2025
2030'a doğru Türkiye'nin gaz ihtiyacının yüzde 30'u Sakarya'dan gelecek... 13.03.2025
Shell&Turcas’tan motorsiklet sürücülerine “bir kural bir ömür“ kampanyası... 13.03.2025
Alışan Lojistik ADR’ye Uygun Ekipman Yatırımlarını Yaparak Filosunu Büyütmeyi Sürdürüyor... 13.03.2025
Scania’nın Ekonomik ve Güvenli Sürüş Eğitimleri Devam Ediyor... 13.03.2025
İşletmeler, enerji maliyetlerini yenilikçi teknolojiler ile düşürüyor... 13.03.2025
Eksim Enerji’den 56 MW’lık Yeni Türbin Yatırımı!... 13.03.2025
Castrol Ford Team Türkiye, Sezonu Ege Rallisi İle Açıyor... 13.03.2025
CK Enerji Boğaziçi Elektrik Aracılığı İle Yenilenebilir Enerji Sertifikasını Yeniledi... 13.03.2025
Opet, kaskıyla gelen motosiklet sürücülerine indirim kampanyası başlattı... 13.03.2025
Bakan Bayraktar, “Petrol ve doğal gaz arama çalışmalarında yeni bir döneme girildi”... 13.03.2025
Škoda Deneyim Akademisi’ne Stevie Awards’tan Üç Ödül... 13.03.2025

 

 

 

 
 
 
 

Copyright © 2015 - Tüm hakları saklıdır. EKONOMİ YAYINCILIK PAZR.SN.VE TİC.LTD.ŞTİ.